Dział Współpracy Międzynarodowej

Deklaracja polityki Erasmus

DEKLARACJA POLITYKI ERASMUS

Politechnika Wrocławska powstała w 1945 r., głównie dzięki zaangażowaniu pracowników naukowych nieistniejących już Politechniki Lwowskiej i Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie, którzy zagospodarowali zniszczone budynki niemieckiej Wyższej Szkoły Technicznej - Technische Hochschule.

Dziś kontynuuje tradycję tych znamienitych polskich uczelni i rozwija się w ścisłej współpracy z wiodącymi przedsiębiorstwami Dolnego Śląska. Jesteśmy jedną z największych i najlepszych uczelni technicznych w kraju, w rankingach ogólnopolskich zajmujemy regularnie miejsca w ścisłej czołówce.

Wartości, na których się opiera to:
- Doskonałość - działając na rzecz postępu i zrównoważonego rozwoju wspiera rozwój osobowości w oparciu o najwyższe standardy w zakresie kształcenia, badań i innowacji.

- Współdziałanie - kultywując akademickie, gospodarcze i społeczne partnerstwa, łączy talenty i zaangażowanie, aby skutecznie realizować cele jednostek i wspólnoty.

- Otwartość - będąc otwartą na nowe idee i wyzwania, czerpiąc z różnorodnych doświadczeń i aspiracji członków wspólnoty akademickiej, elastycznie reaguje na zmiany, dostrzegając w nich inspirację i motywację do aktywnego udziału w rozwoju nauki, gospodarki i społeczeństwa.

Na Politechnice Wrocławskiej, na 14 wydziałach i trzech filiach, pod kierunkiem ponad 2 300 nauczycieli akademickich, studiuje ok. 21 000 studentów, 95 doktorantów oraz 678 osób w Szkole Doktorskiej. Politechnika Wrocławska kształci ok. 1 500 studentów obcokrajowców z ponad 60 krajów świata.

Studenci mogą wybierać spośród 70 różnych kierunków kształcenia na pierwszym i drugim stopniu studiów, z których duża część prowadzona jest w języku angielskim. Oferta edukacyjna umożliwia naukę zarówno według standardowych programów, jak również w ramach indywidualnych toków kształcenia. PWr utrzymuje kontakty z wieloma placówkami dydaktyczno-badawczymi na świecie, realizując procedurę podwójnego dyplomowania.

Obecnie umowy o współpracy obejmują ponad 250 partnerów z prawie 50 krajów. Studenci oraz pracownicy naukowi Politechniki Wrocławskiej, mają możliwość kształcenia się oraz uczestniczenia we wspólnych projektach, takich jak: Erasmus+, Student Exchange Programme, Double Degree Master Programme T.I.M.E., Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta, DAAD.

Liczba osób z zagranicy, które decydują się na studia na Politechnice Wrocławskiej rośnie z roku na rok. Z myślą o nich ciągle modyfikujemy i ulepszamy naszą ofertę. W tej chwili PWr posiada 38 programów kształcenia w językach obcych.

Realizując projekty oraz porozumienia z zagranicznymi instytucjami, PWr rozwija kooperację międzynarodową. Uczelnia posiada podpisane umowy o współpracy z uczelniami europejskimi, na obu kontynentach amerykańskich, w Azji, Afryce, a nawet Australii. Z programów wymiany międzynarodowej korzysta każdego roku kilkuset studentów i pracowników.

Z badaczami z całego świata i międzynarodowymi zespołami ściśle współpracują naukowcy PWr. Efektem tych działań są wspólne publikacje, których każdego roku jest około 500.

Udział w programie Erasmus+ doskonale wpisuje się w instytucjonalną strategię Politechniki Wrocławskiej, która z ramach swoich głównych celów strategicznych wymienia między innymi:

- demokrację i partycypację - możliwie szerokie korzystanie z procedur demokratycznych przy podejmowaniu kluczowych decyzji personalnych (wybory m.in. rektora, senatorów, elektorów i członków rady uczelni; opiniowanie m.in. kandydatów na dziekanów, dyrektorów instytutów, kierowników katedr i klinik, przewodniczących rad dyscyplin naukowych
- przejrzystość i obiektywizm - przy podejmowaniu istotnych decyzji, w szczególności decyzji personalnych obejmujących m.in. zatrudnianie, awansowanie, wynagradzanie i wyróżnianie, ale także w sprawach dotyczących dysponowania majątkiem i innymi zasobami Uczelni; powszechne stosowanie transparentnych procedur konkursowych
- zaangażowanie i współpraca - czyli rozwój w kierunku modelu „uniwersytetu zaangażowanego” (ang. engaged university)
- umiędzynarodowienie -  dwukierunkowa wymiana akademicka, czyli stworzenie warunków sprzyjających obecności na Uczelni znacznej liczby studentów, doktorantów i pracowników z zagranicy (m.in. wykładowców i naukowców, realizujących dydaktykę lub projekty badawcze) oraz wsparcie dla wyjazdów członków społeczności Politechniki Wrocławskiej na stypendia i staże do liczących się ośrodków zagranicznych
- rozwój indywidualny
- akceptacja różnorodności – odzwierciedlenie w polityce Uczelni różnych indywidualnych doświadczeń, zainteresowań, aspiracji i oczekiwań względem wspólnoty lub instytucji, a także wsparcie i zapewnienie równych warunków studiowania, pracy i rozwoju osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami oraz reprezentującym mniejszości, w tym obcokrajowcom i osobom o odmiennej kulturze, czyli rozwój w kierunku modelu „uniwersytetu włączającego” (ang. inclusive university);
- tolerancja – poszanowanie wszelkich zgodnych z prawem poglądów i stylów życia, wolności wyboru i eksperymentu, a także zapewnianie przestrzeni dla swobodnej debaty akademickiej; poszanowanie niewykluczające jednak instytucjonalnej afirmacji wartości i postaw zgodnych z misją Uczelni, w szczególności poszukiwania prawdy
- równość – dążenie do wyrównywania szans w dostępie do edukacji i realizacji indywidualnych aspiracji zawodowych w ramach określonych misją Uczelni;
- komfort – dążenie do poprawy warunków studiowania i pracy na Uczelni, w szczególności tworzenie bezpiecznego środowiska, priorytetowo traktującego zdrowie fizyczne i psychiczne członków społeczności, dbałość o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, a także uwzględnianie w kształtowaniu polityki i podejmowaniu decyzji zmieniających się oczekiwań społeczność.

Główne cele projektu, które PWr chce osiągnąć uczestnicząc w programie Erasmus+ to:
- umożliwienie studentom PWr odbycia części studiów na zagranicznej uczelni partnerskiej
- umożliwienie studentom i niedawnym absolwentom zrealizowania praktyk zawodowych w dowolnie przez nich wybranej instytucji lub przedsiębiorstwie w jednym z krajów uczestniczących w programie
- wymiana kadry naukowej, czyli z jednej strony podniesienie atrakcyjności oferty dydaktycznej poprzez włączenie do niej wykładów zagranicznych pracowników naukowych
- umożliwienie szkoleń kadrze naukowej, zwłaszcza zmierzających do podniesienia ich kwalifikacji dydaktycznych
- umożliwienie szkoleń zagranicznych pracownikom administracyjnym
- podniesienie znajomości języków obcych zarówno wśród studentów i pracowników Uczelni, którzy uczestniczyli w mobilności jak i tym którzy nie wyjeżdżali, poprzez zaoferowanie im regularnej styczność z uczestnikami mobilności z innych krajów przebywających na PWr.

Największy wpływ, jakiego spodziewamy się ze strony programu Erasmus+ na uczestników mobilności, zarówno studentów jak i pracowników to:
- wzrost umiejętności współpracy z ludźmi z innych kręgów kulturowych
- poszerzenie horyzontów i otwartość na nowe wyzwania
- zwiększenie tolerancji na osoby o odmiennej kulturze, światopoglądzie, religii
- polepszenie samooceny i większa pewność siebie
- podniesienie umiejętności adaptacyjnych
- wzrost kompetencji językowych
- większa umiejętność samodzielnego uczenia się i pokonywania trudności
- wzrost doświadczenie zawodowego
- zacieśnienie współpracy z uczelnią/instytucją zagraniczną
- większa świadomość problemów dotyczących ochrony środowiska
- wzrost świadomości społecznej oraz zaangażowania obywatelskiego
- wzrost świadomości nt. wartości europejskich i demokratycznych

Politechnika Wrocławska © 2024